Szyberdach – hit czy kit?

Szyberdach stanowił prawdziwy hit lat 80. i 90., gdy mało kto mógł sobie pozwolić na klimatyzację w samochodzie. Kiedy przychodziły pierwsze upały, wystarczyło uchylić to „magiczne” okno i w krótkim czasie w pojeździe stawało się przyjemnie chłodno. Dzisiaj posiadanie szyberdachu nie jest już koniecznością i dlatego wiele osób z niego rezygnuje. Czy słusznie? Jakie są zalety jego posiadania?

Szyberdach działa podobnie jak klimatyzacja – ciepłe powietrze jest wysysane z wnętrza, a na jego miejsce pojawia się chłodne. W porównaniu z otwartymi szybami takie rozwiązanie generuje o wiele mniej hałasu, przez co jazda jest komfortowa. Poza tym powietrze nie uderza bezpośrednio w kierowcę, co stanowi utrudnienie podczas jazdy. Według badań uchylenie klapy może zwiększyć przewietrzenie w samochodzie nawet o siedemdziesiąt procent, co stanowi znakomity wynik. Szyberdach świetnie sprawdza się również podczas innych pór roku, gdy chcesz pozbyć się zaparowanych szyb lub im zapobiec.

Z korzyści, jakie przynosi, świetnie zdają sobie sprawę palacze – wystarczy uchylić klapę i po chwili można zapomnieć o nieprzyjemnych dymie nikotynowym.

Nie należy zapominać także o walorach estetycznych – wielu posiadaczy aut uważa, że widok nieba nad głową znacznie poprawia samopoczucie podczas jazdy. W pogodne dni korzystanie z tego dodatkowego okna znacznie wpływa na wygląd wnętrza auta, które staje się jaśniejsze. A jeśli nawet nie podoba ci się ta opcja, zawsze możesz je zasłonić, prawda?

Rodzaje szyberdachów

Wśród szyberdachów możemy wyróżnić otwierane ręcznie i elektryczne. Ten drugi, popularny w nowych autach, jest niezwykle łatwy w użytkowaniu. Poza tym występują różne sposoby otwierania klapy – na zasadzie harmonijki (jednak wychodzi już z użycia), uchylanie okna lub całkowite odsunięcie szyberdachu. Ponadto w niektórych typach aut szyberdach można zwyczajnie ściągnąć i przechowywać np. w garażu. W nowszym wydaniu pojawiają się także wersje panoramiczne, składające się z kilku paneli, które zajmują z reguły znaczną część dachu.

Wady rozwiązania

Tak jak każdy inny element samochodu, szyberdachy mają również wady. Podstawową jest cena – auta kosztują po prostu więcej. Jeśli chcesz oszczędzić, możesz oczywiście spróbować instalacji na rynku wtórnym, co pozwoli ci zaoszczędzić sporą sumę. Zastanawiasz się, czy w twoim aucie da się zamontować szyberdach? Bez obaw! Rozwiązanie to jest do wykonania praktycznie w każdym samochodzie.

Trzeba też liczyć się z większym spalaniem paliwa, co wynika z większego oporu powietrza. Dodatkowo wielu kierowców skarży się na przeciekanie szyberdachu, co wynika z trefnych uszczelek. Zdarza się to jednak w starszych autach – dzisiaj bowiem stosuje się uszczelki silikonowe, które nie przepuszczają wody. Poza tym kupno nowych generuje minimalne koszty, a wymiany można bez problemu dokonać samodzielnie.

Czy opłaca się więc mieć szyberdach w samochodzie? Wszystko zależy od potrzeb. Jeśli element ten podoba ci się pod względem estetycznym i rozważasz jego instalację, jak najbardziej warto go zainstalować. Zalety są bowiem niewątpliwe. Nie jest to jednak konieczność i w dobie powszechnej klimatyzacji w autach, nie ma się co dziwić.

Przeczytaj także

Skoda Octavia I - Cena wymiany filtra powietrza

Skoda Octavia I - Cena wymiany filtra powietrza

Produkcję Skoda Octavia I rozpoczęto w 1996 roku. Samochód zaprojektowano w biurach koncernu Volkswagena. Model szybko zyskał na popularności w Europie, przez co nadano mu tytuł bestsellera. Płyta podłogowa w Skodzie została wykorzystana z VW Golfa czwartej generacji. Samochód przeszedł...

więcej

Peugeot 207 - Cena wymiany alternatora

Peugeot 207 - Cena wymiany alternatora

 Peugeot 207 to francuski samochód klasy aut miejskich produkowany w latach 2006-2012. Przez ten czas powstała tylko jedna wersja tego modelu. Auto sprzedawane było w nadwoziu hatchback 3d i 5d, kabrio oraz kombi.

więcej

Citroen C5 II - Cena wymiany świec zapłonowych

Citroen C5 II - Cena wymiany świec zapłonowych

Model zadebiutował na rynku w 2004r. Z wyglądu niewiele różnił się od poprzednika, jednak w znaczącym stopniu zmniejszono awaryjność. Koniec produkcji to rok 2008. Jego następcą jest model C5 III. W ofercie silnikowej były 4 modele benzynowe od 116KM do 211KM oraz silniki diesla od 109KM do 170KM.

więcej

Skoda Kodiaq - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Skoda Kodiaq - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

Skoda Kodiaq to auto klasy średniej segmentu D, które jest produkowane od 2016 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu, produkowanego w nadwoziu SUV. Głównymi konkurentami modelu jest Kia Sorento, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Mitsubishi Outlander, Nissan X-trail, Peugeot 5008 i...

więcej

CZYTAJ WIĘCEJ

Znajdź warsztat i umów wizytę