Kontrolka hamulca najczęściej świeci się z powodu zaciągniętego hamulca ręcznego i ma za zadanie ostrzeganie przed rozpoczęciem jazdy. Może być równie dobrze wywołana przez uszkodzony przełącznik, niezupełnie opuszczoną dźwignię hamulca, zablokowany hamulec, niski poziom płynu hamulcowego lub uszkodzenie jego czujnika. Jakiekolwiek awarie związane z układem hamulcowym powinny być natychmiast usuwane.
O ile główny układ hamulcowy wykorzystywany jest do zwalniania i zatrzymywania samochodu, to hamulec ręczny odpowiada za zabezpieczenie pojazdu przed niepożądanym przemieszczeniem. Zaciągając hamulec ręczny, zdejmuje się obciążenie ze skrzyni biegów, które występuje podczas blokowania samochodu pozostawiając go tylko na wbitym biegu. Kontrolka hamulca powinna się włączać tylko, gdy hamulec ręczny jest zaciągnięty, a jego zwolnienie powinno ją gasić. Jeżeli mimo odblokowanego hamulca kontrolka cały czas się świeci, może być to spowodowane kilkoma rzeczami.
Hamulec ręczny jest dodatkiem do podstawowego układu hamulcowego, aby zabezpieczyć samochód podczas parkowania na wzniesieniu i odciążeniu skrzyni biegów. Kontrolka hamulca ręcznego ma za zadanie ostrzegać przed jazdą samochodem z zaciągniętym hamulcem.
Gdy kierowca pociąga dźwignię hamulca ręcznego, linki podpięte do dźwigni aktywują hamulce umieszczone najczęściej na tylnej osi. W układzie znajduje się także przełącznik, który wykrywa zaciągnięcie hamulca i załącza kontrolkę na desce rozdzielczej. Kontrolka została umieszczona na desce także do informowania w przypadku wystąpienia innych sytuacji.
Mechanik sprawdza cały układ hamulcowy, włączając w to dźwignię i przełącznik. Sprawdza także zbiorniczek wyrównywaczy, czujnik i poziom płynu hamulcowego. Może się też okazać przydatne odczytanie błędów z komputera pokładowego.
Hamulec ręczny nie wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo użytkowania samochodu. Należy jednak pamiętać, że świecąca się kontrolka nie musi oznaczać awarii akurat tego układu. Niesprawny może być któryś z elementów podstawowego układu hamulcowego a wtedy może być naprawdę niebezpiecznie. Jakiekolwiek usterki związane z hamulcami powinny być jak najszybciej usuwane.
Przechylenie samochodu w jedną stronę najczęściej jest spowodowane uszkodzeniem kolumny zawieszenia, amortyzatora lub sprężyny. Może się także okazać, że sama konstrukcja ramy czy podwozia została wygięta lub skręcona. Najmniejszy problem to zbyt niskie ciśnienie w którymś z kół....
Układ hydrauliczny sprzęgła korzysta z tego samego zasobu płynu co układ hamulcowy. Oznacza to, że wyciek płynu z okolic sprzęgła, może wpłynąć na pracę obu systemów. Usterka może pochodzić od wycieku z gumowych lub metalowych przewodów pompy hamulcowej, lub przecieku w samej pompie sprzęgła....
Nienaturalne dźwięki w samochodzie mogą mieć różnorakie pochodzenie. Tak samo i skutki mogą być niegroźne, bądź opłakane. Najważniejsze, to jak najszybciej zlokalizować źródło hałasu. Jeżeli dźwięki będą pochodziły od przerdzewiałego układu wydechowego, to naprawa nie będzie tak...
Silnik stanowi serce każdego samochodu. Aby jednak prawidłowo funkcjonowało, trzeba o nie dbać. Z reguły silniki benzynowe nie należą do problemowych, za to często usterkom ulega cały osprzęt wokół nich. Jakich awarii możesz się spodziewać? I co zrobić, gdy już się przydarzą?