Średnia cena usługi: od 126,28 PLN do 217,82 PLN
Twój samochód nie pracuje jak należy? A może niepokoi Cię dziwne brzmienie silnika? Usuwanie wszelkich trudnych do rozpoznania usterek najlepiej zostawić doświadczonemu specjaliście. Niestety, udając się do warsztatu nigdy nie mamy pewności, ile będzie kosztowała usługa – rozbieżności bywają naprawdę spore. Ceny roboczogodziny potrafią się wahać od 50 zł do nawet 500! Jak w takiej sytuacji wybrać tani i dobry warsztat?
Różnice w kosztach pracy mechanika są zauważalne nie tylko między różnymi miastami, ale często także w ramach jednej okolicy. Wiele osób boi się, że nawet znalezienie niedrogiego fachowca w niczym nie pomoże – w końcu niska stawka roboczogodziny może wiązać się z dłuższym czasem naprawy, co w ostateczności nie oznacza wcale mniejszego kosztu usługi. Na szczęście nie jest to do końca prawda. W przypadku większości usterek producent danej części wyraźnie określa, ile powinien trwać czas naprawy – można to bez problemu sprawdzić. Nie może być więc tak, że wymiana filtra oleju, czy klocków hamulcowych będzie w warsztacie trwała pół dnia. Rozważny klient nie da się w takiej sytuacji nabić w butelkę.
W przypadku serwisów autoryzowanych mamy do czynienia ze specyficzną sytuacją – nawet w ramach jednej miejscowości ceny między nimi mogą się mocno różnić. W przypadku napraw powypadkowych cena usługi jest zależna także od konkretnego ubezpieczyciela auta. Jedne z największych stawek za roboczogodzinę wyznaczają serwisy BMW i Porsche, bowiem oscylują w granicach ok. 500zł. Z kolei w standardowych punktach w największych polskich miastach trzeba liczyć się z kosztem ok. 100zł/h. Wystarczy jednak oddalić się od tych miejscowości, a cena spada już o 20-25%.
Koszt roboczogodziny z reguły można sprawdzić w kosztorysie ubezpieczyciela, jeśli doszło do jakiejś szkody. Są one sporządzone na podstawie specjalnych programów, które mają gwarantować uczciwą wycenę. Niestety, są one stworzone na potrzeby ubezpieczycieli, a to sprawia, że przedstawione kwoty nieco mijają się z prawdą – wynika to z uprawnień rzeczoznawcy, który może wprowadzać korekty do wyceny. Stawki za roboczogodzinę są w takiej sytuacji często uśrednione.
Nie oznacza to jednak, że klient jest w takiej sytuacji bezradny. Kosztorys ubezpieczyciela można zakwestionować, nawet jeśli już otrzymaliśmy pieniądze. Może on mimo wszystko nie zmienić swojej wyceny, co wcale nie oznacza klapy. W takiej sytuacji dokonaj naprawy w wybranym przez siebie serwisie i weź fakturę za wykonane usługi. Jeżeli naprawa została dokonana z tytułu OC, dostaniesz zwrot różnicy.
Należy pamiętać, że koszt roboczogodziny jest różny w zależności od konkretnej usługi – inne stawki obowiązują za mechanikę samochodową, a jeszcze inne za elektromechanikę, czy naprawy blacharskie. Zostają w to wliczone bowiem koszty materiałów, a także prace przygotowawcze. Nie da się więc jednoznacznie określić tych kwot.
Produkcję Toyota Corolla IX rozpoczęto w 2001 roku, a zakończono w 2009 roku. Samochód do swojego poprzednika nie był absolutnie podobny, ponieważ jego sylwetka została zaprojektowana na...
Toyotę Yaris drugiej generacji produkowano w latach 2005 - 2011. W porównaniu do swojego poprzednika sylwetkę auta zmodernizowano, lecz pomimo to przypominała Toyotę I generacji. Pojazd...
Produkcję Toyoty Auris I rozpoczęto w 2006 roku. Samochód należy do segmentu klasy C, czyli niższej klasy średniej. Auto pod względem technicznym było podobne do Toyoty Corolla. Samochód...
Toyota Avensis drugiej generacji to samochód klasy średniej produkowany w latach 2002 - 2009. Konstrukcyjne auto niewiele różni się od swojego poprzednika, jednak jego sylwetka została...