Naprawy powypadkowe

Miałeś wypadek lub stłuczkę? Po oszacowaniu strat i zgłoszeniu się do ubezpieczyciela należy zabrać się za naprawę powypadkową samochodu. Nie wiesz od czego zacząć? Przede wszystkim od znalezienia sprawdzonego warsztatu - potrzeba doświadczenia, aby naprawić auto po wypadku. Zastanawiasz się, czy pieniędzy z odszkodowania wystarczy na kompletną naprawę samochodu? Podpowiadamy, jak wygląda cała procedura od zaistnienia zdarzenia drogowego aż do odzyskania sprawnego pojazdu.

naprawy powypadkowe

Co zrobić, gdy dojdzie do wypadku? Przede wszystkim staraj się zachować spokój, aby nie doszło do niepotrzebnej awantury z drugim uczestnikiem ruchu. Na samym początku włącz światła awaryjne i zgaś silnik. Oznacz miejsce wypadku przy pomocy trójkąta ostrzegawczego. W przypadku kolizji zjedź z drogi, aby nie utrudniać ruchu innym kierowcom. W nocy dobrze jest też założyć kamizelkę odblaskową, aby być widocznym.

Zrób zdjęcia dokumentujące szkody i spisz dane świadków. Może to być bardzo pomocne w przypadku niezgodności co do winy sprawcy. Jak najszybciej poinformuj o zdarzeniu ubezpieczyciela, żeby spełnić wszystkie wymagane warunki. W ciągu siedmiu dni powinien przeprowadzić postępowanie dotyczące ustalenia stanu faktycznego, a w ciągu trzydziestu wypłacić odszkodowanie. Pamiętaj, aby nie naprawiać auta, dopóki ubezpieczyciel nie przeprowadzi oględzin.

Kiedy wszystkie formalności zostaną dopełnione, możesz rozpocząć poszukiwania odpowiedniego warsztatu w celu naprawy powypadkowej. Jeżeli chodzi o pieniądze z polisy przeznaczone na likwidacje szkód, masz dwie opcje do wyboru: gotówkową i bezgotówkową. W pierwszym przypadku środki są wypłacane właścicielowi samochodu, w drugim natomiast towarzystwo ubezpieczeniowe rozlicza się bezpośrednio z warsztatem. Obydwie formy mają swoje wady i zalety.

W przypadku, gdy byłeś sprawcą wypadku, a posiadasz wykupione AC, powinieneś powiadomić swojego ubezpieczyciela o chęci naprawy samochodu z polisy. Z kolei jako poszkodowany zgłaszasz się do towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy. Jeżeli chcesz szybko dokonać naprawy samochodu, powinieneś zdecydować się na gotówkę z polisy. Ubezpieczyciel przyśle wtedy do ciebie rzeczoznawcę, który dokona wyceny naprawy i na jej podstawie wypłaci środki. Należy się przy tym zorientować, czy w kosztorys został wliczony VAT, ponieważ pominiecie tego aspektu przenosi na nas obowiązek podatkowy. Jeśli nie zgadzasz się z dokonaną wyceną, przyjmij mimo wszystko pieniądze - w trakcie czynności warsztatowych możesz starać się o ponowną wycenę.

Opcja bezgotówkowa polega na odstawieniu samochodu do warsztatu, z którym ubezpieczyciel ma umowę i odebranie auta po wykonaniu naprawy – wtedy nie interesują nas żadne kwestie finansowe. Co ciekawe, z reguły klient w ogóle nie dostaje wyceny naprawy, dowiaduje się jedynie, co zostało naprawione i wymienione.

Jaką opcję więc wybrać? Jeśli posiadasz nowe, najwyżej pięcioletnie auto, zdecyduj się na naprawę bezgotówkową. Z kolei w przypadku starszych aut dobrze jest wybrać formę kosztorysową i skorzystać z dobrej jakości zamienników oraz niezależnego warsztatu. Zwłaszcza, jeśli masz znajomego mechanika.

 

WYSZUKAJ NA MAPIE

MIASTA W POBLIŻU

Nasze porady

Hyundai i30 (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Hyundai i30 (I, II) - Cena wymiany rozrządu

Hyundai i30 to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2007 roku. Do dnia dzisiejszego powstały 4 generacje modelu, produkowanego w nadwoziu hatchback, kombi i liftback....

więcej

Mitsubishi ASX - Cena wymiany rozrządu

Mitsubishi ASX - Cena wymiany rozrządu

Mitsubishi ASX to auto klasy kompaktowej segmentu C, które jest produkowane od 2010 roku. Do dnia dzisiejszego powstała 1 generacja modelu razem z kilkoma liftingami, produkowanego w nadwoziu...

więcej

Suzuki Swift (IV, V, VI) - Cena wymiany rozrządu

Suzuki Swift (IV, V, VI) - Cena wymiany rozrządu

Suzuki Swift to auto klasy miejskiej segmentu B, które jest produkowane od 1983 roku. Do dnia dzisiejszego powstało 6 generacji modelu, produkowanego w nadwoziu sedan i hatchback. Głównymi...

więcej

BMW Serii 5 (E39, E60, F10) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

BMW Serii 5 (E39, E60, F10) - Cena wymiany łożyska koła przód/tył

 BMW Serii 5 to niemieckie auto klasy wyższej produkowane od 1972 roku do dnia dzisiejszego. W tym czasie powstało 8 generacji modelu. BMW opisuje swoje modele litera i cyfrą. W tym wypadku...

więcej